Виховна робота

Будь ввічливим!

        Ввічливість — риса характеру, яка характеризує особистість гарними манерами, добрими вчинками та освіченістю. Під ввічливістю зазвичай розуміють вміння шанобливо і тактовно спілкуватися з людьми, готовність знайти компроміс і вислухати протилежні точки зору. Ввічливість вважається вираженням хороших манер і знання етикету.


                         Культура поведінки
Мета: прищеплювати дітям культуру поведінки та правила поведінки, що роблять людину вихованою, культурною, духовно  багатою. Викликати у них бажання бути    прикладом для інших.
                                                                                     
                                                                   Хід заходу
Учитель:
Сьогодні  ми поговоримо про культуру поведінки , про те, як треба звертатися до людей,  щоб кожному було приємно з вами спілкуватися і щоб про кожного з вас могли сказати, що ви вихована дитина.
У всіх громадських місцях,  які ви відвідуєте (школі, транспорті, кінотеатрі, лікарні, а також вдома) люди поводяться до певних правил поведінки. Правила ці – це етикет. Етикет – це гарні манери, уміння поводитися у суспільстві.
Трапляються випадки, коли ви просто не знаєте як поводитись: слід сісти чи підвестись, сказати щось чи промовчати. От саме в таких ситуаціях вам на допомогу приходять «чарівні правила – правила ввічливості».
Починаємо нашу подорож по правилам ввічливості.
Ось ви прийшли до школи. Яке правило ввічливості ви виконаєте?
(Привітаєтесь  з учителями, технічками, працівниками школи, дорослими, що заходять до школи, зі своїми друзями.)
Ввічливих слів вас навчають змалку. Вони давно ввійшли до вашого лексикону і стали звичними: вітання, подяка, вибачення.
Слова ввічливості  ніби огортають людину теплом, добротою, захищають від злих сил, надають бадьорості, радості, впевненості і сили.  Адже давно доведено, що слово  - це матеріальна сила. Сказані погані слова скупчуються над людиною наче чорна хмара і несуть з собою зло. А добрі та щирі слова несуть радість, щастя, удачу. Ось чому так важливо говорити добрі слова, думати лише про хороше, зичити людям здоров’я, щастя, удачі.
А зараз пограємо у гру « Збери промінчики до сонечка» (робота в парах). Діти збирають стільки промінчиків, скільки знають слів привітання, подяки, вибачення.
«Доброго ранку, доброго дня, доброго здоров’я , привіт, доброго вечора, на добраніч, до побачення, прощавайте, йдіть здорові, щастя вам і радості. Слова вдячності: дякую, дуже гарно дякую, щиро вдячний, велике спасибі. Вибачте, будь ласка, перепрошую, пробачте що потурбував.»
                                                                Аналіз ситуацій
Обговорити поведінку інших людей легко. А як би самі вчинили в цих ситуаціях.
                                    Інсценівки-мініатюри
Ситуація №1
Перший хлопчик (в руках тримає книжку, йде, насвистуючи, наздоганяє
другого). Ей, ти?
Другий (повертається). А, це ти! Що приніс?
Перший. Бачили, обіцяв і приніс тобі твою книжку, на!
Другий. От здорово! Вона мені дуже потрібна!
(Розходяться в різні боки).
-    Проаналізуйте поведінку цих хлопців.
-    Чи можна назвати її культурною?
-    Чому?
-    Як потрібно було поводитись хлопцям?

Перший. Павлику, добрий день!
Другий. Добрий день, Сергію!
Перший хлопчик. Я приніс тобі книжку. Дякую за неї. Пробач, що трохи затримав.
Другий. Велике спасибі!
Перший. До побачення.
Другий. До побачення.
-         Чи можна назвати культурною поведінку цих хлопців?
-         Чому?
Ситуація №2
Дівчинка обурено скаржилась мамі:
-         У дворі є такий поганий хлопчик – увесь час зве мене Валькою.
-         А ти його як звеш? – запитала мама.
-         Я його взагалі ніяк не зву. Я йому просто кричу: «Ей ти?»
-         Чи правильно вчинила дівчинка?
Ситуація №3
Хлопчик крикнув перехожому : «Скільки годин?»
-         А скільки треба? – відказує чоловік і простує далі.
-         Чому чоловік не відповів хлопчикові?
(Потрібно не кричати, а говорити, вживати слова ввічливості «скажіть, будь ласка»,  говорити правильно «котра  година?».)
Учитель:
Якщо ми вважаємо себе чемними, пам’ятаймо, що живемо на білім світі не одні, нас оточують інші люди: наші близькі, наші друзі, товариші і просто сторонні.
Тож варто так поводитись, щоб їм було легко та приємно мешкати поруч із вами.
Одним словом бути культурним - це в усьому  виявляти повагу до інших.
                                         Гра  «Семафор ввічливості»
Червоний колір – не правильно, зелений – правильно.
1.     Дайте мені хлібину, - звертається хлопчик у магазині до продавця. (червоний)
2.     Вибачте, будь ласка, я штовхнула вас ненавмисно, - каже дівчинка в автобусі. (зелений)
3.     Покличте до телефону Марину. (червоний)
4.     Я трохи порвала цю книжку, підклейте її самі, - каже дівчина бібліотекарю. (червоний)
5.     Люби бабусю! Я із задоволенням тобі допоможу. (зелений)
Продовжимо «Семафор ввічливості»  словами «так» чи «ні».
Бабусі хлопчик помагав,
На допомогу він мастак
Він, діти, добрий хлопчик? (так)
Тепер скажіть усі мені:
У сварці добре жити? (ні)
А як немає забіяк,
Тоді усім прекрасно? (так)
Тоді іще скажіть мені:
Як б’ються, добре? (ні)
Звичайно, краще в мирі жити
І з усіма дітьми дружити,
Щоб всі веселими були
В добрі  і злагоді жили.
-         Діти, а як миряться діти? Згадайте мирилки.
Мирилка летіла,
На плече сіла,
Сказала тихенько
Миріться швиденько.
                                                 Гра «Ромашка»
Діти зривають пелюстки з квітки і відповідають на запитання:
-         Як ти вчиниш, колі тобі терміново потрібно щось сказати вчительці, а вона саме говорить з іншою вчителькою? (Скажу: «Вибачте, будь ласка, дозвольте запитати».)
-         Як ти поведешся коли зустрінеш хлопчика чи  дівчинку? Хто повинен привітатися першим? ( Той, хто вихованіший.)
-         Як  ти вчиниш, коли товариш образив дівчинку? (Зроблю зауваження і скажу щоб препросив.)
Учитель:
Культурна людина завше пам’ятає про того, хто її оточує: не бігає по коридору у школі і не кричить, не штовхається у натовпі, затуляє рот рукою, коли позіхає, кашляє чи чихає. Не забуває сказати «будь ласка» коли щось просить, а потім подякувати за будь-яку послугу. Культурна людина допоможе літній жінці донести важкого пакета, переведе сліпого чи старенького, а в трамваї чи автобусі звільнить місце для бабусі чи дідуся.
Ось що пише про це Грицько Бойко:
В трамваї переповненім
Сашко з м’ячем сидить,
А біля нього згорблений
Старий дідусь стоїть.
Хтось до Сашка звертається:
-         Чи вас у школі вчать?
Як місце дати старшому,
Як старших поважать?
-         Та вчать, - Сашко відказує,  -
Але оце якраз
Розпочались канікули –
Ніхто не учить нас.

Учитель:
Діти, а ви знаєте «золоте» правило спілкування? «Хочеш, щоб до тебе добре ставились, то будь і ти добрим до інших.»
Правила спілкування:
-         Не перебивай того, хто говорить.
-         Не показуй пальцями на інших.
-         Не забудь зняти шапку, коли заходиш у приміщення.
-         Поступайся місцем людям похилого віку.
-         Не забудь вибачитися, якщо ти когось штовхнув.
-         Вживай «чарівні слова» у мові.
-         До дорослих звертайся на «Ви!»
-         Вітайся першим з дорослими.
-         Ввічливо прощайся та дякуй за допомогу.
Ти добре правила вивчай,
Бо між людьми живеш.
І про культуру пам’ятай,
Коли кудись ідеш.
І привітатись не забудь,
Будь чемний кожен раз.
Та й кожен день культурним будь,
І кожну мить та час.
                           Перегляд мультфільму про культуру поведінки.






Комментариев нет:

Отправить комментарий